Brzozowski „underground teatralny”

Wtorkowe popołudnie 28 maja br. wybrzmiewało teatralnym undergroundem, który odbył się po raz pierwszy w Muzeum Regionalnym w Brzozowie, w kameralnych piwnicach ratusza. Zgromadzeni goście, wśród których znaleźli się przedstawiciele samorządu lokalnego na czele z przewodniczącym Rady Miejskiej w Brzozowie Stanisławem Pilszakiem, radnymi Rady Miejskiej w Brzozowie, sekretarz gminy Brzozów Beatą Bodzioch-Kaznowską, naczelnikami i pracownikami wydziałów Urzędu Miejskiego w Brzozowie, dyrektorami placówek oświatowych, sympatykami muzeum oraz rodzinami i znajomymi aktorów – bohaterów spotkania, mieli okazję przenieść się choć na chwilę w świat sceny teatralnej. Dyrektor Muzeum Regionalnego w Brzozowie serdecznie przywitał wszystkich uczestników niecodziennego wydarzenia i po kilku słowach wstępu zaprosił do uczestnictwa w niezwykłej uczcie duchowej.

W programie spotkania zgromadzeni goście obejrzeli dwie monodramy w wykonaniu Damiana Kierka i Małgorzaty Fiedeń. Inscenizacja, którą przedstawił Damian Kierek ze Zmiennicy (reżyser, absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, animator kultury, założyciel i twórca Teatru „Tata” i Teatru „Bestia”) to opowiadanie na podstawie Franza Kafki Sprawozdanie. Spektakl ten powstał kilka lat temu w oparciu o nieco przerobione opowiadanie Franza Kafki Sprawozdanie dla Akademii. Prezentowany był m.in. na Biesiadzie Teatralnej w Horyńcu-Zdroju, „Bramacie” w Goleniowie, „Art. Pointcie” w Chorzowie, na „Święcie głupców” w Warszawie, na „Modrym Kocourze” w Czeskiej Republice (Turnov), na Festiwalu Teatrów Studenckich i Niszowych w klubie „Żaczek” w Krakowie, na Łańcuckich Nocach Teatralnych w Łańcucie, w Rzeszowie (klub „Andromeda”), w Brzozowie, na Spotkaniach Teatralnych w Giedlarowej, na przeglądzie „Teatralia” w Płońsku, w ramach „Spichlerza Teatralnego” w Olsztynie.

Na stronie Staromiejskiego Domu Kultury w Warszawie możemy przeczytać: Przedstawienie „Sprawozda-nie” w oparciu o tekst Kafki jest monodramem, a zarazem debiutem Damiana Kierka jako aktora w tej formie teatralnej. Jednocześnie jest to swoista summa jego doświadczeń, będąca zarazem cenzurą w – nazwijmy to – biografii  artystycznej tego twórcy. Stanowi też niejako symboliczne zamknięcie rozdziału pt. Teatr TATA (choć nie należy się nigdy zarzekać).

Szczerze mówiąc, Szanowni Państwo, Wasza małpia egzystencja, o ile mają Państwo coś takiego w swojej przeszłości, nie może być przecież bardziej odległa od Was niż moja jest ode mnie. Niemniej jednak łechce ona w pięty każdego, kto stąpa po ziemi, zarówno małego szympansa, jak i wielkiego Achillesa. Słowami „Cai dios Achilleus”, w zasadzie to wszystko, co mam do powiedzenia w tej sprawie – Damian Kierek zakończył swój występ.

Drugą monodramą w wykonaniu młodej artystki z Turzego Pola, uczennicy kl. IV Zespołu Szkół Ekonomicznych w Brzozowie, Małgorzaty Fiedeń była Kordelia, powstała na podstawie tekstów Wiliama Szekspira, Anyte z Tegei, Thomasa Stearnsa Eliotta, Samuela Becketta i Franza Ebnera. Wykorzystano muzykę Franza Schuberta, Kwartetu smyczkowego d-moll Śmierć i dziewczyna – andante; Henrego Purcella, Dydona i Eneasz – aria When I am laid in earth, Amy Winehouse You Know I’m No Good; Marty Andrzejczyk Cicho.

Kordelia to monodram, w którym Małgorzata Fiedeń, wychodząc od postaci z Szekspirowskiego Króla Lira, podejmuje problem bezowocnej ofiary i łączącej się z nim trudnej relacji córka – ojciec. Spektakl stanowi wariację tego tematu, osadzone w rozmaitych kontekstach estetycznych i historycznych. Był prezentowany podczas tegorocznej Biesiady Teatralnej w Horyńcu-Zdroju i na festiwalu „Modry Kocour” w Turnovie (Czechy).

Damian Kierek jest również założycielem Teatru „TATA” (Teatr Amatorskich Tradycji Artystycznych), który powstał kilkanaście lat temu w Krośnie. Premierowym spektaklem był Męski łagier według tekstu radzieckiej dysydentki Ludmiły Pietruszewskiej. Popularnością cieszyły się również: Odyseja na podstawie eposu Homera, Persowie według Ajschylosa oraz Ucieczka z Alcatraz, które to w ciągu kilku lat zjeździły większość krajowych przeglądów i festiwali teatrów amatorskich, zdobywając szereg laurów, a także dając spektakle w wielu miastach w kraju, m.in. w Horyńcu-Zdroju, Tychach, Ostrowie Wielkopolskim, Przemyślu, Krośnie, Jarosławiu, Szczecinie (Teatr KANA), Chorzowie, Brzegu, Krakowie (Scena STU), Gdańsku (Teatr Miniatura) czy Chodzieży. Największym sukcesem Teatru „TATA” było zdobycie nagrody za najlepsze współczesne odczytanie tematu antycznego na Międzynarodowym Festiwalu Dramaturgii Starożytnej w Kerczu na Krymie w 2001 r.

Drugi z teatrów – Teatr „Bestia”, którego dyrektorem generalnym, jak piszą na jednej ze stron internetowych jego członkinie Małgorzata Fiedeń i Ewa Makowska, jest również Damian Kierek, to teatr offowy, awangardowy, niezależny, podziemny, pobocza.

Gromkie brawa na zakończenie spotkania świadczą o świetnej grze aktorskiej Damiana Kierka i Małgorzaty Fiedeń. Stało się to okazją do rozmów i wymiany doświadczeń oraz wrażeń, których doznali widzowie w czasie trwania obydwu spektakli w ratuszowych piwnicach.

Agnieszka Adamska

fot. Piotr Sobota